De hype en het duizenddingendoekje
[vc_row equal_height="yes" hygge_layout="light-wrapper no-bottom-border" hygge_padding="bp0" css=".vc_custom_1475576694145{margin-top: 0px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 0px !important;border-right-width: 0px !important;border-bottom-width: 0px !important;border-left-width: 0px !important;padding-top: 120px !important;padding-right: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;padding-left: 0px !important;background-color: #f9fbff !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1475501139290{margin-top: 0px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 0px !important;border-right-width: 0px !important;border-bottom-width: 0px !important;border-left-width: 0px !important;padding-top: 20px !important;padding-right: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;padding-left: 0px !important;}"][vc_column_text css_animation="left-to-right" css=".vc_custom_1479141896360{margin-top: 0px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 0px !important;border-right-width: 0px !important;border-bottom-width: 0px !important;border-left-width: 0px !important;padding-top: 0px !important;padding-right: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;padding-left: 0px !important;}" el_class="kal_groot"]
De hype en het duizenddingendoekje
Hypen, 't is een dingetje...
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1475501945560{margin: 0px !important;border-width: 0px !important;padding: 0px !important;}"][vc_column][vc_column_text css=".vc_custom_1479141903895{padding-top: 20px !important;}"]Alstublieft, mijn leven, maak er iets moois vanNog niet eens zo heel lang geleden werkten we met zijn allen aan het maximaliseren van zekerheden. Zorgen dat je bedje gespreid is, je een appeltje voor de dorst hebt. Overheden en bedrijfsleven wilden zorgen voor burgers en werknemers. Met bedrijfsverzekeringen, loopbaanplanning; hele dorpen werden aangelegd. Het was het hoogste goed: werken voor één baas, liefst je hele leven lang en in één en dezelfde functie, en dan na een goede 40 tot 50 jaar met een mooi gouden horloge met pensioen.Verzekeren maakt broosEerlijk is eerlijk, het was heerlijk. Voor zolang het duurde. Want dit leven was, terugkijkend, broos. Die zorgzaamheid leidt makkelijk tot afhankelijkheid. En met afhankelijkheid komt de angst, met de angst het indekken, met het indekken nog meer angst. Met het indekken en beperken van de grip op ons leven, haalden we de kracht uit onszelf en de samenleving.Het is ongezond om niet te bewegen of dynamiek te mijden. Dus: met zijn allen in beweging.Hypen is geen trendSinds we bedacht hebben dat we willen bewegen, gaan we als een dolle. Geholpen door de techniek zijn we ongehoord positief over nieuwe initiatieven. Start-ups, apps voor alles, decentralisatie, het nieuwe werken, het nieuwe ondernemen, het nieuwe rijden, Atkins, paleodieet, mindfulness, yoga, zumba, Facebook, Twitter, PowNed, MAX, lokaal eten, diversiteit, pluriformiteit… Met altijd dezelfde vraag: ‘hype’ of ‘blijvertje’?Maar juist de ‘hype’ is het ‘blijvertje’. De Hype is de nieuwe gezondheidsformule: afwisseling, vernieuwing, nieuwe ervaringen opdoen. Een samenleving die hypet, voelt hypervitaal. Het hysterisch doorgeslagen vitaliteitsmodel van zelfredzaamheid en afwisseling.Bedrijfsfit: in bewegingOok bedrijven doen mee. Medewerkers worden niet meer opgesloten in een star carrièrepad. Beweging binnen de organisatie houdt iedereen ‘bedrijfsfit’. Medewerkers zijn gemotiveerd en kunnen steeds beter werken met onzekerheid en afwisseling. Het schrikt niet meer af, het motiveert juist.We zijn fitter, flexibeler, wendbaarder. Medewerkers verlaten met lagere ontslagvergoedingen steeds makkelijker bedrijven, werken even voor zichzelf, dan weer bij het ene bedrijf, dan weer bij het andere, dan weer in een superspannende start-up. Het bruist, het is een achtbaan door hypes, vernieuwing en verandering.Duizenddingendoekje-theorieHet is goed voortdurend in beweging te zijn. Maar, ‘beweging’ kan ook een illusie zijn. De hype-consumptie kan apathisch worden: weer het volgend snufje, de volgende trend. Voor je snapt waarom, hoe of wat is het volgende alweer daar. Een systeem dat voelt als heel druk en dynamisch, maar waarin eigenlijk niets gebeurt. De beweging binnen het systeem voelt vitaal, maar het geheel staat hartstikke stil, en dat gaat rotten.Google, Facebook, Amazon, Bol.com, HEMA, de Rabobank, Albert Heijn, bijna elke dienstverlener probeert daarom ook in de grote lijn beweging te brengen en overzicht te bieden in een hypende samenleving. Want dat willen we: de beweging én de constante, de hype én het duizendingendoekje. En eerlijk gezegd, volgens mij is dat ook het gezondste: een beetje balans.De hype én het duizenddingendoekjeIk ben er van overtuigd dat echte vitaliteit de beweging van de kleine én grote systemen is. Je struint door alle hypes op Spotify en werkt ondertussen met eigen lijsten en follow-opties aan de ontwikkeling van je smaak. Je volgt alle gezondheidshypes die er zijn, en leert van je eigen ervaringen door ze te verzamelen en herhalen. En: je werkt en wisselt van project, unit, bedrijf, en tegelijkertijd vind je de voor jou belangrijke onderwerpen en geef je vorm aan een patroon van groei.Ik doe er zelf ook aan mee – met EmployU en de software &U probeer ik mensen te helpen te profiteren van die bewegende hypende werkomgeving terwijl er tegelijkertijd een constante is. Om overzicht te houden en de mogelijkheid te hebben lijn te geven aan je loopbaan.Zo. Dan ga ik nu lollige filmpjes maken met Vine. Ken je dat? Niet? Je weet niet wat je mist![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row equal_height="yes" hygge_layout="light-wrapper no-bottom-border" hygge_padding="bp0" css=".vc_custom_1475502595986{margin-top: 0px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 0px !important;border-right-width: 0px !important;border-bottom-width: 0px !important;border-left-width: 0px !important;padding-top: 0px !important;padding-right: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;padding-left: 0px !important;background-color: #f9fbff !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1475502282770{margin-top: 40px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 0px !important;border-right-width: 0px !important;border-bottom-width: 0px !important;border-left-width: 0px !important;padding-top: 20px !important;padding-right: 20px !important;padding-bottom: 0px !important;padding-left: 20px !important;background-color: #dde3ef !important;}"][vc_column_text css_animation="left-to-right" css=".vc_custom_1475583932452{margin-top: 0px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 0px !important;border-right-width: 0px !important;border-bottom-width: 0px !important;border-left-width: 0px !important;padding-top: 0px !important;padding-right: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;padding-left: 0px !important;}"]
MEER NIEUWS
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=".vc_custom_1475524836098{margin-top: 0px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 0px !important;border-right-width: 0px !important;border-bottom-width: 0px !important;border-left-width: 0px !important;padding-top: 40px !important;padding-right: 0px !important;padding-bottom: 60px !important;padding-left: 0px !important;}"][vc_column][vc_basic_grid post_type="post" max_items="4" element_width="6" gap="35" item="145" grid_id="vc_gid:1479141850621-9631d88d-8303-0" taxonomies="1"][/vc_column][/vc_row]