Je bent een Cyborg

Je bent een Cyborg. Weet je nog: ‘cyborgs’? Ik zal je geheugen even opfrissen. Ik zag ze voor het eerst in StarTrek als The Borg. Cyborgs zijn science fiction. Het is een verzamelnaam voor alle karakters in het genre die deels mens, deels robot zijn. De naam ‘cyborg’ is de samenstelling van ‘cybernetic organism’.Arnold Schwartzenegger was een cyborg in Terminator. Robocop is er een. Darth Vader.En jij.

Een deel van jezelf op een andere plek

Je besteedt een steeds groter deel van jezelf uit aan techniek. Je geheugen wordt onderhouden door internet. Je hebt steeds meer en sneller toegang tot informatie uit je eigen verleden: foto’s zitten niet meer in je hoofd, of in een oud album, maar in de Cloud. De meeste documenten waaraan je werkt heb je eigenlijk altijd paraat. Je muziek is nooit verder dan één app van je vandaan.

De CyborgCloud

Je bent een bijzondere cyborg. Een groot deel van jou is een digitale wolk. Een wolk van kleine robotjes die de wereld afpluizen, die je verbinden aan alles en iedereen, die je voeden met informatie, die zélf actief informatie verspreiden. Een deel van jou is overal en altijd vindbaar. En met Skype, mobiele telefoons en WhatsApp ook bereikbaar.Dat is een mooie ontwikkeling. Zeker voor recruiters. De cyborgs zijn goed gedocumenteerd, laten zich goed omschrijven en je hoeft niet te wachten tot iemand zijn vakantie voorbij is – gewoon even Skypen. En op meerdere plaatsen tegelijk zijn.

Het Nieuwe Werken… is Wérk

De meeste mensen zijn intelligent met hun cyborg. Bijna niemand maakt die onfortuinlijke tweet meer en je hebt de foto’s van jezelf op dat ene feestje waar je teveel gedronken had inmiddels van het web weten te krijgen. Maar, en dat zal met het nieuwe werken en leven in de Cloud nog veel ingrijpender worden: je cyborg is een onverzadigbare Tamagotchi.

Bijhouden. Vindbaar maken.

Je cyborg vraagt, net als ooit dat Tamagotchi, voortdurend onderhoud. Want zo makkelijk als je in je hoofd die herinnering kunt vinden, zo lastig is het in de vijfduizend foto’s die je online hebt staan. Ook de aspecten die je niet gebruikt vragen aandacht. Jouw LinkedIn profiel is altijd voor je aan het solliciteren. Ook al ben jij er niet mee bezig. En als je vergeet te updaten ben je dus onophoudelijk aan het solliciteren voor de verkeerde functie. Updaten moet.

Organiseren moet. Taggen moet.

En het belangrijkste: vergeet geen enkel onderdeel van je cyborg. Dat ene profiel dat je een keer in de gauwigheid aanmaakte om die relatiesite uit te checken kan zonder aandacht ‘pure evil’ worden.

Vorige
Vorige

Geen Ja, Geen Nee, Geen C

Volgende
Volgende

Zelf- versus Omgevingsvertrouwen