Voorkom diversiteitsblindheid

De rapporten zijn klip en klaar: diverse teams presteren beter. In 2015 toonde McKinsey het al aan en inmiddels is het onderzoek omvangrijker en gerichter dan ooit.

Een publiek debat waarvan iedereen de conclusie kent: bedrijven die diverser zijn – in geslacht, etnische en culturele komaf, leeftijd, enzovoort – zijn succesvoller. Ze leveren meer toegevoegde waarde en boeken betere financiële resultaten. Ze zijn beter instaat toptalent te werven, klantgerichtheid te verbeteren, medewerkerstevredenheid te vergroten en besluiten scherper.

Diversiteit is supersuccesvol

Een eenvoudig besluit voor het nieuwe beleid. Toch? Met name de rekrutering van vrouwen lijkt – internationaal – grote vlucht te nemen. Andere bedrijven richten zich op arbeidsgehandicapten, of maken van etniciteit een speerpunt. Maar het is bij lange na niet genoeg. Als je diversiteit wilt omarmen, zul je genuanceerder moeten werven. Dat begint bij zelfinzicht, zelfverzekerd leiderschap en een open organisatie die niet te beroerd is om fouten te zien en sommige zaken ‘niet te weten’. Zo’n genuanceerde strategie is de bakermat van toekomstig succes.

Gezocht: dé beste

Picasso was niet de beste schilder aller tijde. Woody Allen is geen genie. Rockstar-CEOs zijn bubbels op zijn best en bronnen van giftige cultuur op zijn slechts. En toch. Zodra we mensen gaan werven blijft de hardnekkige gewoonte te denken dat er één de beste is voor de baan. Dat er één iemand is die het beste past. Dat de baan en het team zo uniek en speciaal zijn dat er maar één puzzelstukje past.
Wie werkt in werving en selectie weet dat dat lariekoek is. Een baan is niet statisch. Een team is niet statisch. Er zijn letterlijk tientallen geweldige kandidaten voor een baan. Ook in de top. Ook in de supertop. Het is maar net waar je met de organisatie of het team naartoe wilt. Het is maar net hoe open je staat voor verrassingen. Frisse perspectieven, gedachten waar jij nooit op zou zijn gekomen.

Voorkom kleurloosheid

Verschillen doen ertoe. Verschillen zijn belangrijk op duizenden manieren. Een daarvan is het succes van diversiteit in het bedrijfsleven. Waarom dan doen we oneindig veel moeite om de profielen in werving en selectie zo kleurloos mogelijk te maken? Waarom moet een functie vrij zijn van letterlijk alles dat een organisatie of team verder kan helpen?
Bedrijven die op een zorgvuldige manier vorm willen geven aan diversiteit zijn uitgesproken, ze gaan de moeilijke gesprekken aan, ze maken er een speerpunt van en laten zien wat ze doen. Da’s allemaal niet gemakkelijk, je moet lef hebben en de organisatorische wil om met de billen bloot te gaan. Maar eenmaal om, maakt diversiteit een organisatie niet alleen succesvoller, maar ook gewoon leuker.

 



RELATED POSTS