Verkopers, de temperatuur van je douchewater!

Dat alles precies goed is. Je weet wel, onder de douche is het een kleine kunst de kranen zo te draaien dat het precies goed is. En het is millimeterwerk, als een meesterkraker de tikkende draaischijf van de kluis bevingerd, zo ga je te werk. Tot… je… perfectie… hebt. De goldilocks van douchetemperatuur.

Goldilock-thinking

En zo omringen we ons met goldilocks van hoe gaar het vlees is, hoe zacht het zachtgekookte eitje en hoe het weer is. Te koud, dan klaagt het land steen en been. Te warm, dan hangen we huilend aan de airco die het niet echt meer doet omdat je hem maar drie dagen per jaar nodig hebt. Het luistert zo nauw. En het is zo stuk, onze momenten van oneindig, klein geluk.

Daarom slaan we het plat, we nuanceren en relativeren: de ziel die het wel merkt, maar zich er niet te lang door laat verstoren. “Ik voel me boos. Dat is boos. Dat was boos. En weer verder.”

Een prachtige manier om aan jezelf te werken en je in je dagelijks leven wat meer rust en ruimte te geven.

Maar.

Lang leve de kleine momenten!

Man! Wat is het saai en kleurloos. Is dat echt wat we willen? Dat niemand meer eindeloos staat te foeteren omdat de verkeerde veter in de schoen zit. En omgekeerd, dat niemand oneindig blijft hangen in een heerlijk moment waarin alles perfect was. Is die vorm van verinnerlijking echt de enige manier? Welnee. Ik ken nóg een goede methode. Die heb ik geleerd van de leukste, gelukkigste en attentste mensen met de meest pure kennis van het goldilockmoment: goede verkopers.

Een goede verkoper kent de wereld beter dan jij

Een goede verkoper weet hoe belangrijk dat perfecte moment is. Hoe zwaar de verstoring van dat moment kan wegen. Maar in plaats van dat moment te effenen, zet de verkoper het naar zijn of haar hand.

In de voorbereiding op de verkoop voor zichzelf. De verkoper doet moeite zichzelf te leren kennen. Wat geeft die kick, die high van een perfect moment. Is het muziek? Is het een boek? Is het hoog springen? Verkopers weten dat ze beter zijn als ze werken vanuit een geweldig moment.

Tijdens de verkoop doet de verkoper het naar zijn of haar klant. Er wordt moeite gedaan, geluisterd met oprechte interesse. Natuurlijk om de verkoop te maken, maar de weg naar de handtekening is niet recht. En hij is geplaveid met perfecte momenten. Het juiste drankje. De juiste persoonlijke interesse. Niet te veel. Niet te weinig. De juiste lengte van het gesprek. De juiste opvolging. En er zijn geen wetten voor. Je kunt het niet timen. Je moet, net als bij de douche… draaien… duwen… het innerlijk van de douchekraan leren kennen. Je moet… adem ingehouden… alles precies… precies… en dan klopt alles.

Weten wat je kunt maken —en het dan ook doen

Verkopers sluiten de momenten niet buiten, maar zetten ze naar hun hand. Dus ja, ze moeten beter opletten, meer onthouden, beter bijhouden, beter luisteren, meer geven en scherper zijn op elke seconde in elke interactie. Het kost een beetje. Maar het levert bergen op.

Dus als je vast zit. Als je je doodergert aan het moment. Als je op je bureaublad slaat omdat de verbinding zo slecht is. Bedenk dan dat je controle hebt over je omgeving. Zelfs over het weer. Je kunt zelfs met het weer je goldilockmomentje maken. Geef je niet over. Maak kleur. Wordt boos. En zet de hele wereld naar je hand.

Dan ga ik nu even kijken wat dat nieuwe weeralarm nou weer is.